7 etapów wywiadu z pacjentem – wskazówki dla farmaceuty
Pierwsze minuty mają ogromne znaczenie. Szczególnie, gdy z danym pacjentem rozmawiamy po raz pierwszy. Na pewno słyszeliście o tzw. efekcie pierwszego wrażenia. Ten psychologiczny mechanizm pokazuje, że gdy poznajemy nową osobę, kluczowe są nawet nie początkowe minuty, ale wręcz sekundy. Wtedy na podstawie pierwszych komunikatów: przywitanie się, zachowanie niewerbalne, np. uśmiech, kontakt wzrokowy, ton głosu, nasz rozmówca wyciąga daleko idące wnioski co do relacji, np. czy zaufa tej osobie. Ma to zasadnicze znaczenia w pracy farmaceuty.
- Data: 31.05.2024
Dlaczego pacjent zataja informacje o zdrowiu
Powodów ukrywania informacji jest przynajmniej kilka. Warto je przedstawić i pogrupować, gdyż to pozwala łatwiej znaleźć konkretne rozwiązanie. Jest to też pewnego rodzaju prewencja. Pisząc bowiem o prowadzeniu wywiadu, będę często podkreślała, że łatwiej zapobiega się trudnościom, niż rozwiązuje istniejące problemy. Prościej zastosować prewencję, gdy znamy potencjalne przyczyny zatajania informacji.
- Data: 31.05.2024
Jakie kompetencje powinien mieć farmaceuta, aby dobrze komunikować się z pacjentem
O komunikacji z pacjentem w aptece mówi się na ogół w kontekście doradztwa w ramach rozszerzonej opieki zdrowotnej bądź obsługi pacjentów w wieku 60+. Dla wielu pracowników aptek rozwój kompetencji komunikacyjnych, potrzeba doradztwa i edukowania o zdrowiu to oczywistość i potrzeba własna, lecz jednocześnie wyzwanie. Szczególnie w tych placówkach aptecznych, gdzie jest tłoczno i czas obsługi każdego – a zatem sprawność pracy farmaceuty – ma również znaczenie.
- Data: 31.05.2024
Jakie prawa ma pacjent apteki – wskazówki dla farmaceuty
Pacjent w Polsce ma określone prawa, uregulowane między innymi przez ustawę o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta. Posiada on jednak także swoje obowiązki. Ponadto istnieją sytuacje, w których pacjent może napotkać ograniczenia. Elementem profesjonalizmu zawodowego podczas świadczenia usług farmaceutycznych jest świadome przestrzeganie tych praw.
- Data: 31.05.2024
W ogłoszeniu prasowym apteka może podać nazwę i logo
Nie jest niedozwoloną reklamą apteki podanie w ogłoszeniu prasowym jej nazwy i logotypu obok godzin pracy i lokalizacji. Samo przedstawienie graficzne tych informacji także nie może być traktowane jako sprzeczna z prawem reklama. Tak stwierdził skład orzekający Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 16 kwietnia 2024 r. (sygn. akt II GSK 116/21).
- Data: 31.05.2024
Kiedy powinniśmy zbadać wzrok? Salon optyczny w Rzeszowie doradza
Wada wzroku może rozwijać się niepostrzeżenie – nawet jeśli dotychczas widziałeś perfekcyjnie. Warto być wyczulonym na pierwsze symptomy pogarszania się widzenia i reagować poprzez dokładne badania. Dziś podpowiadamy, jak często odwiedzać okulistę lub optometrystę oraz kiedy należy zrobić to w trybie pilnym. Opowiadamy także o świetnym salonie optycznym w Rzeszowie, w którym kompleksowo zadbasz o swoje oczy.
- Data: 03.06.2024