Nowe postanowienia Kodeksu Etyki Farmaceuty RP – nie tylko dla aptekarzy, lecz dla farmaceutów
Znowelizowane przepisy Kodeksu Etyki Farmaceuty Rzeczypospolitej Polskiej obowiązują już od 13 marca 2024 r., jednak wciąż budzą kontrowersje. Do dotychczasowego Kodeksu Etyki wprowadzono liczne zakazy, a ponadto rozszerzono krąg podmiotów, które podlegają regulacjom wskazanego Kodeksu.
- Data: 26.04.2024
Automatyzacja w wyliczaniu ilości leku
Od 1 marca 2024 r., na mocy art. 96a ust. 7ab ustawy Prawo farmaceutyczne, obowiązują nowe zasady dotyczące ilości leku dla pacjentów na okres dłuższy niż 120 dni. Kluczową zmianą jest wprowadzenie systemu teleinformatycznego (P1), który automatycznie oblicza ilość przepisywanych leków, środków spożywczych lub wyrobów medycznych. Wymaga to wystawienia e-recepty według nowego schematu zapisania informacji o dawkowaniu. Ministerstwo Zdrowia wydłużyło okres przejściowy do 8 maja 2024 r., umożliwiając tym samym wystawianie recept na starych zasadach do tego czasu.
- Data: 26.04.2024
Kary pokontrolne nakładane na apteki i farmaceutów
W 2023 roku NFZ przeprowadził w aptekach i punktach aptecznych ponad 670 kontroli i czynności sprawdzających w obszarze weryfikacji realizacji umowy na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę. Jakich kar mogą się spodziewać podmioty, u których stwierdzono nieprawidłowości?
- Data: 26.04.2024
Marketing sensoryczny, czyli jak sprzedają zmysły w aptece
Umiejętna komunikacja oparta na zasadach marketingu sensorycznego może służyć dobru pacjenta i pomagać w podjęciu słusznej decyzji z korzyścią dla jego zdrowia. Coraz częściej pacjent, szukając określonego suplementu diety czy leku, przychodzi do apteki pod wpływem marketingu szeptanego w Internecie czy reklamy farmaceutyku w mediach tradycyjnych. Marketing sensoryczny można więc wykorzystać, by wpływać zgodnie z etyką zawodową na korzystne dla zdrowia pacjentów decyzje.
- Data: 26.04.2024
Odpowiedzialność zawodowa techników farmaceutycznych
Ustawa o niektórych zawodach medycznych pozwoli skutecznie pociągnąć osobę wykonującą zawód medyczny, w tym technika farmaceutycznego, do odpowiedzialności zawodowej w przypadku nienależytego lub nierzetelnego przestrzegania obowiązków, wprowadzając istotne instrumenty zwiększające bezpieczeństwo pacjentów.
- Data: 26.04.2024
Reklama drogerii nie jest reklamą apteki – jeżeli nie ma w niej produktów aptecznych
Samo użycie w reklamie drogerii i produktów drogeryjnych (takich jak kosmetyki czy suplementy diety) loga i nazwy identycznej z oznaczeniami aptek należących do tego samego właściciela nie oznacza, że mamy do czynienia z niedozwoloną reklamą apteki. Ocena taka zależy od rodzaju reklamowanego produktu i treści przekazu promocyjnego. Sprawdź wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 1127/20.
- Data: 26.04.2024