Realizacja e-recepty w pytaniach i odpowiedziach
Poniżej przedstawiamy kolejną część wykazu najczęstszych problemów, jakie spotykają w swojej pracy farmaceuci podczas realizacji e-recepty. Tym razem skupimy się bardziej na kwestiach technicznych związanych z podłączeniem apteki do systemu P1. Sprawdź, jak należy prawidłowo postępować w konkretnych przypadkach i poznaj gotowe rozwiązania rekomendowane przez CSIOZ.
- Data: 25.03.2020
Realizacja e-recepty zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych
Farmaceuci podczas realizacji e-recepty powinni mieć również na względzie zasady przetwarzania danych osobowych (m.in. zasadę minimalizacji danych) i pamiętać, że do tego celu nie jest potrzebne okazanie, a tym bardziej kopiowanie (skanowanie) dowodu osobistego pacjenta. Zgodnie bowiem z przepisami Prawa farmaceutycznego w tym celu wystarczy okazanie przez pacjenta wydruku informacyjnego lub przestawienie przez niego określonych danych zawartych w recepcie, np. 4-cyfrowego kodu dostępu (znajdującego się na wydruku informacyjnym albo w otrzymanym przez pacjenta SMS-ie) oraz numeru PESEL. Ewentualnie skopiowanie dowodu osobistego prowadziłoby do pozyskiwania przez aptekę danych wykraczających poza, przewidziany przedmiotowymi przepisami, zakres niezbędny do realizacji recepty, np. wizerunku pacjenta z naruszeniem zasad celowości i minimalizacji, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. b) i c) RODO.
- Data: 25.03.2020
Zakładanie profilu zaufanego i IKP w aptece – czy to możliwe
Możliwość realizowania recept przy pomocy telefonu komórkowego, a w przypadku chorób przewlekłych możliwość otrzymania ich bez wizyty w przychodni; dostęp do historii leczenia, skierowań oraz informacja o dawkowaniu przepisanych leków. To wszystko proponuje nam bezpłatne Internetowe Konto Pacjenta.
- Data: 25.03.2020