Jak apteka weryfikuje autentyczność leku

Dominika Tykwińska-Rutkowska

Autor: Dominika Tykwińska-Rutkowska

Dodano: 27 listopada 2019
Weryfikacja autentyczności leku

W przypadku podejrzenia sfałszowania leku lub naruszenia jego opakowania istnieje obowiązek powstrzymania się od wydania leku pacjentowi. Sprawdź, jak prawidłowo należy dokonać weryfikacji autentyczności leku oraz kiedy wycofać identyfikator produktu. Obowiązki kierownika apteki są bowiem w tym względzie wielopłaszczyznowe. 

Osoby dostarczające leki, niezależnie od długości łańcucha dostaw produktu leczniczego, zgodnie obowiązane są do: 

1)    weryfikacji identyfikatora i wycofania go w momencie dostarczenia pacjentowi leku;

2)    weryfikacji identyfikatora i wycofania go w dowolnym momencie, jeżeli pomiędzy dostarczeniem leku a jego wydaniem pacjentowi przez osobę dostarczającą leki w instytucji opieki zdrowotnej nie ma miejsca jego sprzedaż;

3)    weryfikacji zabezpieczeń i wycofania niepowtarzalnego identyfikatora produktów, które nie mogą być zwrócone hurtownikom ani producentom;

4)    weryfikacji zabezpieczeń i wycofania niepowtarzalnego identyfikatora produktów, które są wymagane przez właściwe organy jako próbki;

5)    weryfikacji zabezpieczeń i wycofania niepowtarzalnego identyfikatora produktów dostarczanych przez nie do późniejszego wykorzystania jako badane produkty lecznicze lub pomocnicze produkty lecznicze;

6)    weryfikacji zabezpieczeń i wycofania niepowtarzalnego identyfikatora przy pierwszym otwarciu opakowania w przypadku dostarczenia pacjentowi jedynie części opakowania

Ponadto osoby upoważnione lub uprawnione do dostarczania leków pacjentom, gdy mają powody sądzić, że opakowanie produktu leczniczego zostało naruszone lub weryfikacja zabezpieczeń produktu leczniczego wskazuje, że produkt może nie być autentyczny, obowiązane są powstrzymać się od dostarczenia produktu. W związku z powyższym są oczywiście obowiązane do powiadamiania właściwych organów inspekcji farmaceutycznej o podejrzeniu sfałszowania leku lub naruszenia opakowania.

Na osobach upoważnionych lub uprawnionych do dostarczania pacjentom produktów leczniczych ciążą także określone powinności w przypadku niemożności weryfikacji autentyczności i wycofania niepowtarzalnego identyfikatora. Jeżeli problem techniczny uniemożliwia tym osobom weryfikację autentyczności i wycofanie niepowtarzalnego identyfikatora w momencie dostarczania pacjentowi produktu leczniczego opatrzonego identyfikatorem, powinny odnotować niepowtarzalny identyfikator i z chwilą ustania problemów zweryfikować autentyczność i wycofać go

Jak zweryfikować autentyczność leku w 6 krokach:

1)    sprawdź lek skanerem 2D w systemie, ponieważ oryginalne leki są serializowane i wprowadzone do systemu;

2)    przed wydaniem leku potwierdź jego autentyczność, dezaktywując go w systemie przy wykorzystaniu skanera 2D;

3)    w przypadku negatywnej weryfikacji system poinformuje alertem, a to może oznaczać jego sfałszowanie, co wymaga dalszej weryfikacji;

4)    odłóż opakowanie i zeskanuj następne;

5)    w przypadku przerwy technicznej kontynuuj wydawanie leku i pamiętaj o procedurze z art. 29 rozporządzenia delegowanego;

6)    pozytywna weryfikacja oznacza legalność leku i możliwość wydania pacjentowi.

Źródło: Materiały Fundacji Kowal dostępne na stronie www.nia.org.pl/serializacja.

Zwolnienia z weryfikacji zabezpieczeń 

W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na dwojakie zwolnienia z weryfikacji zabezpieczeń i wycofania identyfikatora (art. 26 ust. 1–3 rozporządzenia 2016/161), ponieważ z nimi wiążą się także stosowne obowiązki osób upoważnionych lub uprawnionych do dostarczania produktów leczniczych pacjentom.

Pierwsze ma charakter przedmiotowy i dotyczy bezpłatnych próbek – te powinny w systemie baz zostać oznaczone przez posiadacza pozwolenia na dopuszczenie do obrotu właśnie jako próbki i zapewnić wycofanie niepowtarzalnego identyfikatora (art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2016/161). 

Drugie zwolnienie ma charakter podmiotowy i odnosi się do osób upoważnionych lub uprawnionych do dostarczania pacjentom produktów leczniczych, które nie działają w aptece lub instytucji opieki zdrowotnej, jeżeli przepisy krajowe obowiązek weryfikacji i wycofania nakładają na hurtownika (art. 26 ust. 2 rozporządzenia 2016/161), a także gdy w przepisach krajowych z uwagi na szczególne cechy łańcucha dystrybucji postanowiono o zwolnieniu działających w instytucji opieki zdrowotnej osób upoważnionych lub uprawnionych do dostarczania pacjentom produktów leczniczych (art. 26 ust. 3 rozporządzenia 2016/161).  W tym drugim przypadku konieczne jest jednak łączne spełnienie następujących warunków:

a) osoba upoważniona lub uprawniona do dostarczania pacjentom produktów leczniczych uzyska produkt leczniczy opatrzony niepowtarzalnym identyfikatorem za pośrednictwem hurtownika należącego do tego samego podmiotu prawnego co instytucja opieki zdrowotnej;

b) weryfikację i wycofanie niepowtarzalnego identyfikatora przeprowadza hurtownik dostarczający produkt do instytucji opieki zdrowotnej;

c) pomiędzy hurtownikiem a instytucją opieki zdrowotnej nie ma miejsca sprzedaż̇ produktu leczniczego;

d) produkt leczniczy jest dostarczany pacjentom w obrębie danej instytucji opieki zdrowotnej.

W tych przypadkach, podobnie jak i w okolicznościach określonych w art. 23 rozporządzenia 2016/161, osoby upoważnione lub uprawnione do dostarczania produktów leczniczych pacjentom sprawdzają integralność elementu uniemożliwiającego naruszenie opakowania w momencie dostarczania produktu leczniczego pacjentowi

(II)Organizacja pracy 

Dla weryfikacji autentyczności leków w aptece znaczenie mają jeszcze inne przepisy – krajowe, z których m.in. wynikają obowiązki kierownika apteki polegające na:

1)    organizacji pracy w aptece, m.in. w zakresie przyjmowania, wydawania, przechowywania i identyfikacji produktów leczniczych i wyrobów medycznych;

2)    zakupie produktów leczniczych wyłącznie od podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej;

3)    kontroli przyjmowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych;

4)    prowadzeniu dokumentacji zakupywanych, sprzedawanych, wstrzymywanych i wycofywanych z obrotu produktów leczniczych lub wyrobów medycznych. 

Nie bez znaczenia dla skuteczności weryfikacji autentyczności leków jest również wywiązywanie się przez farmaceutów zatrudnionych w aptekach z obowiązku podnoszenia kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w ciągłym szkoleniu w celu aktualizacji posiadanego zasobu wiedzy (art. 107zf ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne). 

 

  • dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz.Urz. WE L Nr 311, s. 67, ze zm.),
  • dyrektywa 2011/62/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z 8 czerwca 2011 r. zmieniająca dyrektywę 2011/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi – w zakresie zapobiegania wprowadzaniu sfałszowanych produktów leczniczych do legalnego łańcucha dystrybucji (Dz.Urz. EU L Nr 174, s. 74) – tzw. dyrektywa fałszywkowa.
Autor: dr Dominika Tykwińska-Rutkowska specjalista z zakresu prawa ochrony zdrowia, ochrony danych osobowych
Dominika Tykwińska-Rutkowska

Autor: Dominika Tykwińska-Rutkowska

Doktor nauk prawnych, wykładowca akademicki, specjalista z zakresu prawa administracyjnego. W kręgu jej zainteresowań znajdują się problemy prawa ochrony zdrowia, dostępu do informacji publicznej, ochrony danych osobowych. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych m.in. monografii pt. Transplantacja. Studium z prawa administracyjnego, licznych rozdziałów, artykułów i glos.

Numer 61, listopad 2024 r.

Numer 61, listopad 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej