W procesie zamykania apteki przed uzyskaniem decyzji wygaszającej zezwolenie podmiot prowadzący jest zobowiązany do przedstawienia informacji na temat produktów leczniczych, które znajdowały się na stanie magazynowym apteki. Oprócz zwrotu zakupionych leków do hurtowni ustawodawca umożliwia podmiotowi prowadzącemu ich sprzedaż zarówno do hurtowni, jak i do innej apteki lub punktu aptecznego, po uzyskaniu zgody przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego.
Czy można dokonywać sprzedaży produktów leczniczych z zamykanej apteki
Wraz z wnioskiem o wygaszenie zezwolenia podmiot prowadzący aptekę może zwrócić się do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o zgodę na zbycie produktów leczniczych znajdujących się w aptece do hurtowni farmaceutycznej, innej apteki lub punktu aptecznego. Sprawdź, jak wygląda ten proces w praktyce.
Z artykułu dowiesz się:
W artykule:
- rozpoczęcie procesu zamykania apteki
- zamknięcie apteki-wniosek do WIF o wydanie zgody
- zakres przedmiotowy wniosku
- weryfikacja wniosku przez inspekcję
- zgoda na zbycie leków z zamykanej apteki
Rozpoczęcie procesu zamknięcie apteki
Zamknięcie apteki-wniosek do WIF o wydanie zgody
Wniosek o wydanie zgody na sprzedaż leków do hurtowni, innej apteki lub punktu aptecznego jest składany do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego łącznie z wnioskiem o wygaszenie zezwolenia na prowadzenie apteki. W rezultacie podmiot prowadzący aptekę nie ma możliwości wystąpienia do inspekcji o zgodę na sprzedaż leków przed złożeniem wniosku informującego o zakończeniu działalności.
Wniosek do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o zgodę na sprzedaż produktów leczniczych złożony odrębnie od wniosku o wygaszenie zezwolenia na prowadzenie apteki nie zostanie rozpatrzony.
Wniosek o wydanie zgody na zbycie produktów leczniczych powinien obejmować wykaz leków wytypowanych do sprzedaży zawierający następujące elementy:
1) nazwę leku,
2) dawkę,
3) wielkość opakowania,
4) liczbę opakowań,
5) postać farmaceutyczną,
6) numer GTIN zgodny z systemem GS1,
7) numer serii,
8) datę ważności.
We wniosku należy także wskazać, do których hurtowni, aptek lub punktów aptecznych planowana jest sprzedaż.
Wniosek o zgodę na zbycie produktów leczniczych
Przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne wskazują, że podmiot prowadzący aptekę może wystąpić z wnioskiem o zgodę na zbycie produktów leczniczych. Ustawodawca nie wymienia, które kategorie leków mogą zostać sprzedane do hurtowni farmaceutycznej, innej apteki lub punktu aptecznego. Tym samym należy przyjąć, że wniosek może obejmować produkty lecznicze w ujęciu sensu largo, tzn.:
1) leki sprzedawane na receptę i refundowane leki sprzedawane na receptę (Rp),
2) leki wydawane bez przepisu lekarza (OTC),
3) leki wydawane z przepisu lekarza do zastrzeżonego stosowania (Rpz),
4) leki wydawane z przepisu lekarza, zawierające środki odurzające lub substancje psychotropowe, określone w odrębnych przepisach (Rpw),
5) leki stosowane wyłącznie w lecznictwie zamkniętym (Lz).
W szczególności wnioskiem mogą również zostać objęte leki, których stosowanie jest ograniczone wiekiem pacjenta (np. leki antykoncepcyjne czy produkty zawierające w swoim składzie środki psychoaktywne).
Z uwagi na to, że ustawodawca zawęził zakres przedmiotowy wniosku o zgodę na sprzedaż wyłącznie do produktów leczniczych, wojewódzki inspektor farmaceutyczny nie wyrazi zgody na sprzedaż pozostałego asortymentu dostępnego w aptece (np. wyrobów medycznych, suplementów diety, kosmetyków itp.).
Weryfikacja wniosku przez inspekcję
Przed wydaniem zgody na zbycie produktów leczniczych inspekcja farmaceutyczna weryfikuje listę leków wytypowanych do sprzedaży oraz pozostałe dane zawarte we wniosku. Weryfikacja może mieć miejsce w trakcie wizyty inspektorów w lokalu apteki. Sprawdzeniu może podlegać m.in. zgodność danych dotyczących numeru serii czy daty ważności ujętych na opakowaniu leku z tymi ujętymi w złożonym wniosku, jak również warunki przechowywania produktów. Z tego względu do czasu wydania przez inspekcję farmaceutyczną zgody na zbycie leków podmiot prowadzący aptekę jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków ich przechowywania, w tym należytej temperatury. Pozytywna weryfikacja danych zawartych w złożonym wniosku będzie skutkować wydaniem przez inspekcję farmaceutyczną zgody na zbycie leków wyszczególnionych we wniosku. Zgoda zostanie zawarta w decyzji wygaszającej zezwolenie na prowadzenie apteki.
Zgoda na zbycie leków z zamykanej apteki
Zgoda na zbycie leków do hurtowni farmaceutycznej, innej apteki lub punktu aptecznego stanowi integralną część decyzji wygaszającej zezwolenie na prowadzenie apteki. Mimo że przepisy nie regulują kwestii odpowiedniego udokumentowania zakupu leków z zamykanej apteki przez hurtownię, aptekę lub punkt apteczny, to mając na uwadze ustawowy nakaz dotyczący nabywania produktów leczniczych wyłącznie od podmiotów uprawnionych, podmiot prowadzący aptekę powinien przekazać kopię decyzji wygaszającej zezwolenie wraz ze zgodą inspektora do strony tej transakcji. Należy bowiem pamiętać, że dokumenty zakupu oraz źródła zaopatrzenia podlegają sprawdzeniu w trakcie kontroli przeprowadzanej przez inspekcję farmaceutyczną.
Lista kontrolna: O czym należy pamiętać przed sprzedażą produktów leczniczych z zamykanej apteki
Wytypuj produkty lecznicze do sprzedaży |
|
Zrób listę produktów leczniczych, które chcesz sprzedać. Sprawdź ich daty ważności, brak uszkodzeń na opakowaniach, elementy zabezpieczające ATD. |
|
Wytypuj apteki i hurtownie |
|
Przygotuj listę aptek i hurtowni, do których będziesz sprzedawać leki. Uzgodnij z ich właścicielami terminy i warunki transportu oraz zasady dotyczące przekazania dokumentacji. |
|
Przygotuj wniosek o wygaszenie zezwolenia do WIF |
|
Sporządź wniosek do wojewódzkiej inspekcji farmaceutycznej o wygaszenie zezwolenia wraz z wnioskiem o wydanie zgody na zbycie produktów leczniczych do hurtowni farmaceutycznej, apteki lub punktu aptecznego. |
|
Dołącz do wniosku o wygaszenie zezwolenia listę leków |
|
Do przygotowanego wniosku do WIF dołącz listę produktów leczniczych wraz z wymaganymi danymi. Podaj dane apteki lub hurtowni, do których nastąpi zbycie leków. |
|
Uzgodnij z WIF termin wizyty |
|
Po nadaniu wniosku potwierdź z wojewódzkim inspektorem farmaceutycznym termin ewentualnej wizyty w celu weryfikacji listy produktów leczniczych wytypowanych do sprzedaży. Uzgodnij listę niezbędnych dokumentów do przedstawienia w trakcie wizyty oraz potwierdź, czy nie ma konieczności dopełnienia innych formalności ze strony apteki lub podmiotu prowadzącego przed wydaniem zgody na zbycie. |
|
Przekaż zgodę WIF do kontrahentów |
|
Po otrzymaniu z WIF decyzji wygaszającej zezwolenie razem ze zgodą na zbycie leków przekaż jej kopię do hurtowni, apteki lub punktu aptecznego, które dokonały zakupu. |
- ustawa z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2019 r. poz. 499).