Jak tworzyć opisy produktów i kategorii w internetowej aptece

Dodano: 27 grudnia 2021
lekarstwa tabletki

Opisy pełnią kluczowe funkcje w sklepie internetowym, odgrywają rolę wirtualnych doradców, przekazują najważniejsze informacje o sprzedawanych produktach, a – odpowiednio zoptymalizowane pod SEO — ściągają odbiorców na stronę.

Nie może ich też zabraknąć w internetowych aptekach, które coraz częściej wybierają pacjenci ze względu na bogaty asortyment, cenę lub brak konieczności wychodzenia z domu. Jak tworzyć opisy do e-apteki? O czym należy pamiętać i czego unikać przy tworzeniu farmaceutycznego contentu?

Legalna e-apteka w praktyce

Zainteresowanie zakupami online ciągle rośnie, a konsumenci obecnie dość często decydują się na internetowe transakcje ze względu na atrakcyjną cenę, wygodę oraz dostępność całą dobę. Wpłynęła na to niewątpliwie pandemia koronawirusa i obostrzenia związane z ograniczeniem przemieszczania się oraz funkcjonowania wybranych sektorów gospodarki. Teleporady i e-recepty zyskały na popularności i stały się codziennością, a wraz z rozwojem zdalnych rozwiązań zauważalne wzrosty odnotowała także branża farmaceutyczna oraz internetowe apteki. Dużym zainteresowaniem cieszą się produkty dostępne bez recepty, szczególnie środki przeciwbakteryjne oraz przeciwbólowe, witaminy, suplementy i minerały. Zgodnie z aktualnymi przepisami nie można zrealizować e-recepty podczas internetowych zakupów, a pacjenci w aptece online mogą kupić wyłącznie leki i produkty dostępne bez konieczności jej okazania. Jedyną opcją pozostaje skorzystanie z funkcji click & collect, czyli zamówienia produktu online, ale z odbiorem w stacjonarnej aptece po okazaniu papierowej lub elektronicznej recepty.

Według badania opinii E-recepta i apteki internetowe w okresie epidemii koronawirusa przeprowadzonego przez Centrum Badawczo – Rozwojowe BioStat i haloDoctor.pl aż46,2% ankietowanych woli kupować lekiw aptece internetowej, a ponad 77% wyraziłochęć zrealizowania w przyszłości e-receptyza pośrednictwem tego kanału sprzedaży.Pokazuje to, że rozszerzenie działalnoście-aptek stanowi ciekawy punkt dla pacjentów,a sama forma takich zakupów jest dlanich atrakcyjna.

Podstawowe elementy opisu

Tworząc opisy produktów w internetowej aptece, trzeba zachować szczególną ostrożność. W przeciwieństwie do sprzedaży wygodnej sofy lub nietypowej torebki nie ma tutaj miejsca na pobudzający wyobraźnię content, reklamowanie lub subiektywne rekomendacje. Opisy w e-aptece powinny być przede wszystkim obiektywne oraz rzetelne, a także mieć wyłącznie charakter informacyjny. Należy unikać jakiejkolwiek sugestii, wykorzystywania wizerunku znanych osób bądź kuszących promocji. Trzeba też rozróżniać klasyfikację nazewnictwa, żeby zapobiec zamiennego stosowania określeń, takich jak: lek, wyrób medyczny, suplement diety lub środek spożywczy, ponieważ mają one inne znaczenie. Najlepiej czerpać informacje wyłącznie z wiarygodnych źródeł: dołączonych do produktów ulotek, samych opakowań, strony producenta czy bazie ChPL, czyli charakterystyki produktu leczniczego.

Co powinno znaleźć się w dobrym opisie produktu w internetowej aptece?

Dokładna nazwa produktu oraz producenta.

Informacje dotyczące zawartości opakowania.

Opis właściwy.

Wskazania dotyczące stosowania.

Skład.

Opis działania.

Informacje o dawkowaniu.

Przeciwwskazania.

Możliwe interakcje.

Rekomendacje dotyczące przechowywania.

Ostrzeżenia oraz środki ostrożności.

Dodatkowe informacje.

Czego należy unikać, tworząc apteczny content?

Niepoprawnego stosowania nazewnictwa dotyczącego rodzaju produktu, a także jego postaci, np. lek a wyrób medyczny, tabletka a kapsułka.

Reklamy produktów – opis musi być informacyjny.

Podawania niezgodnej z prawdą nazwy, składu lub miejsca produkcji.

Modyfikacji informacji umieszczonych w ulotce.

Korzystania z niewiarygodnych źródeł.

Wskazywania korzyści płynących z wyboru danego produktu nad innym lub porównania do oferty konkurencyjnych producentów.

Niedodania informacji dotyczących niewymienienia w opisie wszystkich działań niepożądanych, składu czy alergenów – jeżeli tego nie robimy, należy odesłać pacjenta do ulotki.

Niestosowania się do Prawa farmaceutycznego oraz aktualnych przepisów.

Opisy kategorii w aptece online – najważniejsze funkcje

Opisy kategorii w aptekach internetowych odgrywają ważną rolę na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej, a także w samym pozycjonowaniu strony. Po pierwsze, służą pozyskaniu ruchu z organicznych wyników wyszukiwarek. Oznacza to, że algorytmy Google weryfikują, czy content opublikowany na stronie apteki online pasuje do zapytań wpisywanych przez odbiorców w wyszukiwarkę. Po drugie, prezentują zawartość wskazanej kategorii, przedstawiają asortyment, jaki można odnaleźć w danym miejscu, i co pacjent otrzymuje, korzystając właśnie z danej grupy produktów. Po trzecie, odpowiadają na pytania pacjentów, przedstawiając wszystkie niezbędne informacje dotyczące grup produktów we wskazanej kategorii. Przekazanie rzetelnych danych oraz edukacja stanowią kluczowe elementy podczas budowania pozytywnego doświadczenia odbiorców oraz pozwalają zdobyć ich zaufanie.

Istotną funkcją opisów jest również umożliwienie intuicyjnego poruszania się po aptece. Drzewko kategorii powinno być uporządkowane i stanowić fundament logicznego nawigowania oraz prostego wyszukiwania.

W aptece internetowej Cefarm24 widoczny jest szczegółowy podział kategorii, m.in. ze względu na:

klasyfikację produktów, np. leki, suplementy diety, witaminy i minerały bądź kosmetyki,

grupę docelową, np. dzieci i niemowlęta, mamy i kobiety w ciąży, mężczyźni,

dolegliwość, np. przeziębienie i ból zatok.

Ułatwia on odnalezienie się w kategorii produktów, których poszukuje pacjent.

Informacyjno-edukacyjny opis kategorii

Zdrowie jest jedną z cenniejszych wartości, dlatego umożliwienie dbania zarówno o siebie, jak i bliskich, a także edukacja w tym zakresie stanowią ważny fundament podczas budowania silnej pozycji apteki internetowej jako eksperta. W jaki sposób dostarczać wiedzę pacjentom, żeby była ona użyteczna i przystępna? Dobrym pomysłem jest tworzenie informacyjno-edukacyjnych opisów kategorii, które nie tylko uzupełniają najważniejsze informacje o grupie produktów, ale też odpowiadają na potrzeby i pytania pacjentów.

Poradnikowy charakter opisów kategorii pozwala poruszyć interesujące dla pacjentów tematy, lepiej przybliżyć nurtujący ich obszar, a także wyjaśnić znaczenie danego problemu zdrowotnego bądź zaproponować naturalne sposoby na radzenie sobie z nim. To szczególnie ważne w przypadku osób, dla których priorytetem jest zdobywanie wiedzy i poznawanie różnych alternatywnych rozwiązań dla występujących dolegliwości.

Po rozwinięciu głównej kategorii „zdrowie” w internetowej aptece Gemini dostępna jest m.in. rozbudowana podkategoria „ból”. Przede wszystkim nakreśla pojęcie, zawiera odpowiedzi na zapytania pacjentów i wyjaśnia, kiedy należy skorzystać z danego produktu oraz czy jego stosowanie jest bezpieczne. Warto podkreślić, że użyte nagłówki, zawierające odpowiednie

frazy kluczowe, dodatkowo pozytywnie wpływają na pozycję e-apteki w wyszukiwarkach.

Treści pisane dla odbiorców, optymalizowane pod SEO

Content marketing dla aptek powinien być przede wszystkim odpowiedzią pacjentów na ich zapytania i potrzeby oraz wskazówką, w jaki sposób rozwiązywać zdrowotne dolegliwości. Warto poruszać różnorodne tematy dotyczące pielęgnacji, zdrowia lub właściwości i zastosowania konkretnych produktów. Należy jednak pamiętać o tym, aby treści były tworzone z myślą o ich odbiorcach, a następnie optymalizowane pod SEO, nie odwrotnie. Umieszczanie w opisach najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych oraz zastosowanie m.in. linkowania do poszczególnych podkategorii czy produktów pozytywnie wpłynie na pozycję apteki online. Zastosowanie takiego rozwiązania można zobaczyć m.in. w opisach tworzonych przez Nową Farmację.

Należy pamiętać, że apteki internetowe mogą umieszczać tylko te informacje o produktach, które są wiarygodne – pochodzą od producenta, z bazy ChPL lub z ulotki. Ze względu na ograniczone możliwości opisy w różnych aptekach często są do siebie zbliżone lub niestety stanowią wierną kopię. Brak unikalności i powielanie treści, czyli duplicate content negatywnie wpływają na pozycję witryny, dlatego trzeba go unikać. E-apteki mają jednak kilka wariantów przedstawienia ważnych oraz unikalnych informacji związanych ze zdrowiem, m.in. w opisach produktów, kategorii, artykułach poradnikowych, e-bookach i infografikach. To, z jakich narzędzi SEO warto korzystać podczas tworzenia opisów produktów i kategorii, żeby dodatkowo zwiększyć ich skuteczność, zostało szczegółowo omówione w 85. numerze „Biuletynu Informacyjnego Kierownika Apteki”, w artykule: Jak tworzyć angażujące treści poradnikowe na apteczny blog?

Drzewko kategorii w aptece internetowej

obraz90703

Źródło: Dlaczego warto stosować tabletki na odchudzanie? [online]. Nowa Farmacja [dostęp: 2021-03-23]. Dostępny w internecie:.

Opisy produktów i kategorii – jak robić to dobrze?

Opisy produktów oraz kategorii stanowią ważny element każdej internetowej apteki. Przekazują najważniejsze informacje o wybranym asortymencie, edukują oraz wyjaśniają ewentualne wątpliwości pacjentów dotyczące składu produktów, przeciwwskazań bądź dawkowania. Odpowiednio zoptymalizowane pod SEO pomagają ściągnąć ruch na stronę i zwiększyć konwersję.

Dobry apteczny content jest przede wszystkim profesjonalny i rzetelny, pozbawiony niedozwolonej formy reklamy i błędów merytorycznych. Tylko te apteki, które zadbają o unikalne i wartościowe treści, mają szansę zdobyć wysoką pozycję w internetowych kanałach sprzedaży.

Autor: Sandra Kluza, Sales & Marketing Director w agencji content marketingu i copywritingu – Conture Daria Kwapich, Senior Key Account Specialist w Conture – agencji content marketingu i copywritingu

Numer 55, maj 2024 r.

Numer 55, maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej