Ministerstwo Zdrowia pozostawia wiele niedomówień i nie daje jasnych rozwiązań, które uczyniłyby kroki, które muszą podjąć kierownicy podmiotów medycznych, prostymi i jednocześnie wykonalnymi. Brak dobrych narzędzi do pracy powoduje, że często posługujemy się złymi decyzjami lub też nie podejmujemy żadnych. Przedstawiam wzór dokumentu, który – mamy nadzieję – pomoże rozwiązać problematyczną kwestię.
W obowiązującym stanie prawnym pracodawca nie ma ustawowego upoważnienia do weryfikacji stanu zdrowia pracowników. W tym zakresie pracodawca może kierować pracowników na badania lekarskie (wstępne, okresowe i kontrolne) przeprowadzane w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracownikami sprawowana jest przez służbę medycyny pracy, zgodnie z art. 1 i art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1175 ze zm.), w szczególności poprzez wykonywanie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich przewidzianych w Kodeksie pracy.
Pracodawca może jednak, z uwagi na wprowadzony obowiązek szczepień, zobowiązać pracowników oraz podwykonawców do złożenia oświadczeń. Jest to o tyle zasadne i w naszej ocenie jest to jedyna zgodna z prawem możliwość pozyskania informacji na temat szczepień personelu. Uzyskanie takiego zaświadczenia spowoduje to, iż będzie można w sposób odpowiedni zorganizować pracę podmiotu medycznego, a tym samym wykluczyć rozszerzanie się epidemii.
Należy pamiętać o tym, iż obowiązek szczepień nie dotyczy tylko medyków, ale podlegają mu również: „(…) osoby wykonujące czynności zawodowe w podmiotach medycznych inne niż wykonywanie zawodu medycznego (…)”. Do tego zalecenia należy podejść racjonalnie i dopilnować, aby uzyskać informacje o szczepieniu od firm podwykonawczych, które na stałe delegują swoich pracowników do pracy w podmiocie medycznym. Mamy tu w szczególności na uwadze firmy świadczące usługi sprzątania czy ochrony. Jednostkowe dostawy czy przeglądy techniczne nie powinny, w naszej ocenie, być objęte takim obowiązkiem.
W zakresie zarówno regulacji wprowadzających obowiązek szczepień dla zawodów medycznych, jak i procedury postępowania związanej z egzekwowaniem tego obowiązku należy zastosować rozporządzenie ministra zdrowia z 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. poz. 491 ze zm.) oraz sankcjonujące ten obowiązek regulacje zawarte w ustawie z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2021 r. poz. 2069 i 2120), zwanej dalej „ustawą”.
Z literalnego brzmienia art. 48a ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy wynika, iż: „kto w stanie epidemii nie stosuje się do obowiązku, o którym mowa w art. 46 ust. 4 pkt 7 ustawy, tj. ustanowionego w ww. rozporządzeniu obowiązku szczepienia ochronnego przeciwko COVID-19, podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 zł do 10.000 zł”.
OBOWIĄZKOWE SZCZEPIENIA PRZECIWKO COVID-19 DLA PERSONELU APTEKI
Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 22 grudnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2021 r. poz. 2398) obowiązkowemu szczepieniu przeciwko COVID-19 podlegają wszystkie osoby zatrudnione w aptece ogólnodostępnej/punkcie aptecznym, a w odniesieniu do osób, które funkcjonują w aptece ogólnodostępnej/punkcie aptecznym na innej podstawie prawnej (np. umowa cywilnoprawna), obowiązek ten dotyczy tylko osób realizujących usługi farmaceutyczne, zadania zawodowe lub czynności fachowe.
Źródło: Wielkopolska Okręgowa Izba Aptekarska
|
Zarządzenie nr ………………………../2022
………………………………………… (dane podmiotu) w ……………………
w sprawie obowiązku szczepień przeciwko COVID-19, wynikającego z rozporządzenia ministra zdrowia z 22 grudnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2021 r. poz. 2398), wydanego na podstawie art. 46 ust. 2 i 4 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 2069 ze zm.), wprowadzającego w tym rozporządzeniu rozdział 6a dotyczący obowiązku przeprowadzenia szczepień ochronnych przeciwko COVID-19, któremu podlegają osoby wykonujące zawód medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 711 ze zm.) w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz osoby wykonujące czynności zawodowe w tych podmiotach, inne niż wykonywanie zawodu medycznego.
Wprowadza się następujące zarządzenie
1. Wszyscy pracownicy oraz osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz wolontariatu w ………………………….. (dane podmiotu) zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia do dnia …………… 2022 r.
2. Wypełnione oświadczenie należy złożyć w …………………. (dane jednostki organizacyjnej, np. dział HR).
3. W przypadku zmian w zakresie danych zawartych w oświadczeniu należy złożyć kolejne – aktualizujące, oświadczenie.
4. Niezłożenie przedmiotowego oświadczenia do dnia …………. 2022 r. skutkować będzie uznaniem, iż osoba, która nie wywiązała się z tego obowiązku, nie jest zaszczepiona przeciwko COVID-19 i narusza w tym zakresie obowiązek prawny nałożony cyt. powyżej rozporządzeniem ministra zdrowia.
Nadzór nad realizacją zarządzenia powierza się …………………. (dane kierownika jednostki organizacyjnej, np. dział HR).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Zał. nr 1 – wzór oświadczenia.
Zał. nr 2 – Informacja dot. obowiązku szczepień przeciwko COVID-19.
Autor: Autorzy: Aneta Naworska, adwokat Kancelaria Naworska Marszałek sp. p. w Toruniu Agnieszka Sztuwe, radca prawny Kancelaria Naworska Marszałek sp. p. w Toruniu