Rola Compliance Officera w przemyśle farmaceutycznym

Autor: Magdalena Bojko

Dodano: 14 lutego 2023
00a7d199e072525f87179745371dc6b786a320b4-xlarge (1)

Compliance to bardzo szerokie pojęcie – w swoim zakresie zawiera oceny ryzyk, kwestie etyczne zapewnienie zgodności działalności z normami, zaleceniami lub stosownymi praktykami. Celem systemu compliance w organizacji jest zapewnienie zgodności działania z prawem, jak również z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania, w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji. Sprawdźmy zatem, czym jest compliance w przypadku aptek.

Kim jest Compliance Officer

Taka funkcja w zależności od branży może mieć różny charakter i zakres kompetencji. Głównym założeniem compliance jest zapobieganie naruszeniom, a także mitygowanie skutków takich naruszeń.

Do głównych zadań Compliance Officera w branży farmaceutycznej jest tworzenie polityk, edukowanie pracowników, a także identyfikowanie potencjalnych ryzyk dla konkretnej organizacji.  Ważnym aspektem pracy codziennej jest dokumentowanie swoich działań, ich raportowanie, a także doradzanie w sprawach codziennych związanych z biznesem. Warto wspomnieć o istotnej współpracy z działem prawnym, ze względu na fakt, że te dwa działy ze sobą ściśle współpracując podczas wypracowywania rozwiązań, komunikacji.

Czy jest compliance w branży farmaceutycznej

Branża farmaceutyczna należy do tzw. sektora mocno uregulowanego. Wynika to z faktu, iż przedmiotem działalności tego sektora jest ochrona zdrowia i życia ludzkiego. Tym samym takie kwestie jak np.:

  • bezpieczeństwo wytwarzania i stosowania produktów leczniczych,
  • reklama produktów leczniczych,
  •  badania kliniczne

są objęte specyficznymi regulacjami, które mają na celu kontrolowanie i nadzorowanie działalności firm farmaceutycznych.

W większości krajów, w tym także w Polsce, wydatki na ochronę zdrowia są finansowane lub współfinansowane ze środków publicznych, a to oznacza, że statystycznie każdy z nas jest zainteresowany w jaki sposób uregulowane zostały zasady ich wydatkowania.

Specyfika sektora farmaceutycznego, wymaga kontaktów z urzędnikami administracji publicznej np. w procesie rejestracji czy refundacji produktów leczniczych, co powoduje że relacje te są objęte szczególną uwagą organów ochrony prawa. Dodatkowo, lekarze, do których głównie jest kierowana reklama produktów leczniczych, jako osoby otrzymujące środki publiczne, w zakresie przepisywania produktów leczniczych, są traktowani jako osoby pełniące funkcję publiczną i nazywani są wręcz Funkcjonariuszami Publicznymi.

Compliance Officer w farmacji

Opisana powyżej specyfika sektora farmaceutycznego sprawia, że wszyscy uczestnicy rynku przykładają szczególną uwagę do budowania skutecznych systemów, polityk i działań compliance, których celem jest ograniczenie ryzyk związanych z funkcjonowaniem biznesu farmaceutycznego. Główny nacisk jest kładziony na wszelkiego rodzaju działania prewencyjne, które mają zapobiegać występowaniu zachowań ryzykownych. Dlatego też firmy farmaceutyczne tworzą funkcje Compliance Officera.

Jednym z głównych obowiązków Compliance Officera jest wprowadzanie szczegółowych procedur czy instrukcji regulujących prowadzenie poszczególnych aktywności w szczególności marketingowo- sprzedażowych, a także szeroko pojęta edukacja pracowników i kontrahentów. 

Rola obszaru Compliance wchodzi również w prowadzenie przeglądów i audytów mających na celu zidentyfikowanie obszarów ryzykownych, niezgodnych z obowiązującymi procedurami czy politykami, a przede wszystkim wdrożenie działań naprawczych.

Patrząc obiektywnie na specyfikę sektora farmaceutycznego działania compliance koncentrują się wokół 3 konkretnych obszarów compliance w zależności od profilu firmy farmaceutycznej oraz przyjętego modelu biznesowego tj.:

  • wytwarzania i kontroli jakości produktów leczniczych tzw. Compliance jakościowy,
  • reklamy produktów leczniczych oraz
  •  korupcji.

Na potrzeby tego artykułu skupimy się na reklamie produktów leczniczych ze względu na obszar zainteresowań zawodowych i edukacyjnych. W firmach farmaceutycznych compliance wkracza nie tylko w reklamę produktów leczniczych, ale także tzw. reklamę korporacyjną, czyli działań o charakterze niepromocyjnym, a także relacji z instytucjami ochrony zdrowia, podmiotami współpracującymi (np. agencjami reklamowymi, firmami badawczymi czy pozostałymi dostawcami). Dodatkowo także monitoruje działania konkurencji pod kątem zgodności z obowiązującymi zasadami prawnymi.

Reklama

Z jednej strony uczestnicy rynku farmaceutycznego zostali ograniczeni w zakresie aktywności i możliwości kształtowania strategii marketingowej, poprzez wyznaczenie ścisłych ram, w których mogą stosować narzędzia marketingowe. Z drugiej  zaś strony, zyskująca wraz z upływem czasu - etyczna strona tego biznesu, zobowiązuje ich do prowadzenia działań, które będą zmierzały do zwiększenia poziomu edukacji i budowania świadomości  środowiska medycznego i pacjentów, co przyczyni się pośrednio do wzrostu profilaktyki i edukacji zdrowotnej.

Pogodzenie działań o charakterze marketingowym z wzrostem świadomości pacjenta w zakresie leczenia danego schorzenia, zapobiegania mu czy też profilaktyki

Wszystkie działania, zarówno te o charakterze promocyjnym jak i niepromocyjnym, są wykonywane lub koordynowane przez te same osoby, czyli przedstawicieli medycznych, czy patrząc szerzej struktury marketingowo-sprzedażowego. Dlatego też kluczowe staje się przestrzeganie prawa farmaceutycznego, aktualizowanie wiedzy wszystkich uczestników rynku, aby nie dochodziło do różnego rodzaju naruszeń lub nawet potencjalnych podejrzeń dotyczących naruszeń. Obecnie w dobie pandemii i wyścigu korporacji farmaceutycznych w dopuszczeniu do obrotu szczepionek na Covid- 19 w aspekcie globalnym, staje się kluczowe przestrzeganie zarówno przepisów prawnych czy kodeksów dobrych praktyk marketingowych.

Zrzeszenie firm farmaceutycznych

W Polsce firmy farmaceutyczne oryginalne są członkami Infarmy. Jest to Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA, który reprezentuje 25 wiodących firm sektora farmaceutycznego, prowadzących działalność badawczo-rozwojową i produkujących leki innowacyjne..

Dbając o wysokie standardy etyczne innowacyjna branża farmaceutyczna przyjęła w 2008 r. Kodeks Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego. Dokument ten obejmuje normy działań w zakresie:

  • promocji i reklamy produktów leczniczych,
  • organizacji sympozjów,
  • kongresów i innych spotkań naukowych,
  • prowadzenia badań,
  • współpracy z przedstawicielami zawodów medycznych oraz organizacjami pacjentów.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje nowy Kodeks Dobrych Praktyk INFARMA. Kodeks ten stanowi również implementację EFPIA Code of Practice, przyjętego przez Europejską Federację Stowarzyszeń i Przemysłu Farmaceutycznego (EFPIA) w czerwcu 2019 roku. Do jego przestrzegania zobowiązane są wszystkie innowacyjne firmy farmaceutyczne w Europie. Kodeks jest również otwarty dla innych przedsiębiorców branży farmaceutycznej.

 

Autor: Magdalena Bojko

Numer 55, maj 2024 r.

Numer 55, maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej