E-recepta transgraniczna – zweryfikuj najważniejsze informacje

Dodano: 5 kwietnia 2023
2cedb6f88b2d0f786fce8f8f34fb2a779ae08610-xlarge (1)

Na aptekach ogólnodostępnych oraz punktach aptecznych spoczywa obowiązek realizacji recept transgranicznych wystawionych w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Sprawdź sposób realizacji recept transgranicznych w postaci elektronicznej wystawionych w tych krajach.

Z artykułu dowiesz się:

W artykule przeczytasz:

  • czym różni się e-recepta transgraniczna od recepty krajowej
  • otaksowanie e-recepty do DDR
  • system KPK
  • obowiązki aptek w związku z e-receptami 

E-recepty wystawione w państwie członkowskim UE

Chociaż aktualnie Polska widnieje jeszcze w wykazie państw realizacji, które nie realizują recept transgranicznych wystawianych w postaci elektronicznej w innym państwie członkowskim UE lub państwie członkowskim EFTA, w najbliższym czasie ma się to zmienić. Tym samym Polsce pacjenci będą mogli wykupić e-recepty postaci elektronicznej wystawione innym kraju członkowskim. Czym odróżnia się e-recepta transgraniczna od e-recept krajowych?

E-recepta transgraniczna

E-recepta transgraniczna, może zostać zrealizowana w Rzeczypospolitej Polskiej tylko wtedy, jeżeli nie została już zrealizowana w innym państwie członkowskim UE lub EFTA. Tego rodzaju recepta jest realizowana w Polsce wyłącznie za pełną odpłatnością. Na żadnej recepcie transgranicznej nie mogą być:

  • przepisane produkty lecznicze recepturowe,
  • preparaty zawierające środki odurzające
  • lub substancje psychotropowe oraz produkty lecznicze o kategorii dostępności „Rpz”.

Farmaceuta po identyfikacji pacjenta, przed uzyskaniem dostępu do recepty, jest obowiązany poinformować pacjenta realizującego tym, gdzie znajduje się informacja przetwarzaniu danych osobowych związku realizacją recepty. Wymóg ten można spełnić  poprzez wywieszenie takiej informacji w miejscu sprzedaży.

Otaksowanie e-recepty-DDR

Sama realizacja e-recepty transgranicznej zasadniczo nie różni się od innych rodzajów recept i obejmuje otaksowanie takiej recepty oraz wydanie przepisanych na niej:

  • produktów leczniczych,
  • środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego 
  • wyrobów medycznych.

Otaksowanie recepty polega na wytworzeniu Dokumentu Realizacji Recepty dla każdej pozycji na recepcie. Różnica pomiędzy e-receptą transgraniczną a innymi rodzajami recept jest widoczna jednak na tle Dokumentu Realizacji Recept.

System Krajowego Punktu Kontaktowego

System Informacji Medycznej przekazuje do Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej Dokument Realizacji Recepty w postaci elektronicznej zawierający większość z ww. danych, a także:

  • numery dotyczące realizowanej recepty transgranicznej otrzymane z państwa udostępniającego receptę, określające: numer dokumentu recepty transgranicznej, numer recepty transgranicznej, numer pozycji recepty transgranicznej;
  • szczegółowy słowny opis produktu leczniczego oraz zawartości opakowania, jeżeli jest dostępny;
  • postać wewnętrznego opakowania produktu leczniczego, jeżeli informacja jest dostępna;
  • przypisany do produktu leczniczego kod oraz opis kodu określone według klasyfikacji anatomiczno-terapeutyczno-chemicznej (AТC) Światowej Organizacji Zdrowia (WHO);
  • substancje czynne znajdujące się w produkcie leczniczym, tj. nazwę substancji czynnej, ilość substancji czynnej, jeżeli informacja jest dostępna;
  • nazwę podmiotu odpowiedzialnego za produkt leczniczy;
  • drogę podania produktu leczniczego, jeżeli informacja jest dostępna.

KPK następuje proces tłumaczenia na język angielski Dokumentu Realizacji Recepty, a taki dokument jest przekazywany do Krajowego Punktu Kontaktowego państwa wystawienia recepty. Wówczas ten sam lek nie zostanie po raz kolejny wydany pacjentowi.

Dokument Realizacji Recepty dla recepty transgranicznej w postaci elektronicznej jest inny niż DDR dla recept krajowych i obejmuje następujące dane:

1) unikalny numer Dokumentu Realizacji Recepty nadany przez aptekę ogólnodostępną albo punkt apteczny;

2) datę i godzinę realizacji recepty;

3) dane osoby realizującej receptę:

  • imię i nazwisko,
  • identyfikator pracownika medycznego,
  • zawód osoby realizującej receptę;

4) dane apteki ogólnodostępnej albo punktu aptecznego, w których jest realizowana recepta:

  • nazwę,
  • identyfikator apteki ogólnodostępnej albo punktu aptecznego, nadany w Krajowym Rejestrze Zezwoleń na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych i Punktów Aptecznych;
  • adres miejsca realizacji recepty;

5) dane dotyczące pacjenta:

  •  jego imię albo imiona i nazwisko,
  • adres,
  • identyfikator wskazany na recepcie transgranicznej w postaci elektronicznej nadany w państwie wystawienia tej recepty,
  • datę urodzenia;

6) dane dotyczące produktu leczniczego:

  • nazwę,
  • postać,
  • moc,
  • numer GTIN zgodny z systemem GS1 albo inny numer odpowiadający temu numerowi GTIN – jeżeli nadano,
  • identyfikator produktu leczniczego nadany w Rejestrze Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na Terytorium RP,
  • w przypadku produktu leczniczego – kategorię dostępności,
  • liczbę wydanych opakowań,
  • pojemność opakowania,
  • kwotę do zapłaty;

7) informację o realizacji pozycji na recepcie:

  • „Całkowicie zrealizowana”,
  • „Częściowo zrealizowana” 
  • „przyjęta do realizacji”;

8) numery nadawane w SIM budowane na podstawie oryginalnych numerów recepty transgranicznej, określające:

  • numer dokumentu recepty transgranicznej,
  • numer recepty transgranicznej,
  • numer pozycji recepty transgranicznej;

9) znacznik wskazujący na wydanie zamiennika produktu leczniczego, jeżeli dotyczy.

Inne obowiązki apteki

Na wniosek Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej lub oddziału wojewódzkiego NFZ apteka ogólnodostępna oraz punkt apteczny są zobowiązane przekazać dane dotyczące:

  • produktów leczniczych,
  • wyrobów medycznych
  • lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, zakupionych przez wskazanych we wniosku pacjentów z innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich UE lub EFTA, a także ich cen.

Odpowiedź na wniosek powinna zostać przesłana terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku braku dostępu do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych do recepty transgranicznej w postaci elektronicznej nie stosuje się regulacji umożliwiających otaksowanie recepty przez czytelne naniesienie danych na recepcie albo na odrębnym dokumencie przechowywanym łącznie tą receptą. W takiej sytuacji otaksowanie recepty oraz wydanie na podstawie tej recepty produktu leczniczego następuje dopiero po przywróceniu dostępu do systemu teleinformatycznego.

  • rozporządzenie ministra zdrowia z 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. poz. 2424 ze zm.),
  • ustawa z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1977 ze zm.).
Autor: Ewa Lewańska, radca prawny specjalizujący się w prawie farmaceutycznym

Numer 55, maj 2024 r.

Numer 55, maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej