Nowe uprawnienia aptek w przypadku zmian refundacji – projekt ustawy refundacyjnej

Marzena Pytlarz-Pietraszko

Autor: Marzena Pytlarz-Pietraszko

Dodano: 22 listopada 2022
ec1d3227e3ee9018e9e0d99a223d1932310e3337-xlarge (1)

Ministerstwo Zdrowia przygotowało kolejną dużą nowelizację ustawy refundacyjnej leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Projekt obejmuje kompleksowy przegląd przepisów dotyczących refundacji oraz wdrożenie rozwiązań umożliwiających poprawę tych przepisów, które w obecnym kształcie nie funkcjonują prawidłowo. Poznaj najważniejsze proponowane rozwiązania.

Projekt przewiduje wprowadzenie zupełnie nowych mechanizmów umożliwiających zwroty leków lub wyrównania cenowe przysługujące dystrybutorom leków w przypadku zmian w refundacji. Podmioty prowadzące apteki będą̨ uprawnione do zwrotu leków z refundacji aptecznej do hurtowni lub roszczenia do hurtowni o zapłatę̨ różnicy wynikającej z obniżenia ceny zbytu netto (termin na realizację uprawnienia: 14 dni od daty obowiązywania wykazu ustalonego nowym obwieszczeniem).

Podmioty prowadzące hurtownie farmaceutyczne będą̨ natomiast uprawnione do zwrotu leków do podmiotów, od których nabyły leki, lub roszczenia o zapłatę̨ różnicy wynikającej z obniżenia ceny zbytu netto (termin na realizację uprawnienia: brak). Powyższe dotyczy następujących sytuacji:

  • obniżenia ceny zbytu netto,

  • wydania nowej decyzji z niższą̨ ceną zbytu netto lub wygaśnięcia dotychczasowej decyzji.

Zmiany w zakresie marż

Projektodawca przewidział zwiększenie marży hurtowej z 5 proc. urzędowej ceny zbytu do 6 proc. ceny zbytu netto. Jednocześnie jednak wprowadza się̨ limit kwotowy marży w wysokości 150 zł, co oznacza, że dla droższych leków proponowane zmiany będą̨ ostatecznie oznaczały obniżenie dotychczasowej marży hurtowej. Dodatkowo wprowadza się̨ obowiązkowe stosowanie cen zbytu netto wraz z marżą̨ hurtową niezależnie od miejsca dostawy leku – ma być́ to kolejny krok w celu walki z nielegalnym wywozem leków z Polski.

Nowa definicja cen

Projekt przewiduje zmiany w zakresie cen, w tym definicji cen, systemowe zastąpienie, jako punktu odniesienia, urzędowej ceny zbytu na cenę̨ zbytu netto czy dodanie ceny hurtowej do obwieszczenia refundacyjnego. O ile większość́ zmian w tym zakresie nie jest kontrowersyjna, to pewne wątpliwości budzi wprowadzenie zmiany do definicji ceny zbytu netto, gdzie wskazuje się̨, że ta cena stanowi cenę̨ sprzedaży produktu refundowanego przez wnioskodawcę̨ do podmiotów uprawnionych. Zaproponowana zmiana wydaje się̨ zakładać́, że to wnioskodawca sprzedaje leki do podmiotów uprawnionych. Nie uwzględnia to jednak innych modeli dystrybucji – nieuwzgledniających udziału wnioskodawcy.

W rezultacie wejście w życie takiej zmiany będzie wymagało od niektórych podmiotów zmiany modelu dystrybucyjnego, lub ewentualnie konieczności wydania oficjalnej wykładni prawa przez ministra zdrowia, która wskazywałaby, że za wnioskodawcę̨ takie uprawnienie może wykonać́ np. podmiot z jego grupy kapitałowej.

Obowiązek dostawy leków do co najmniej 10 hurtowni

Rewolucyjną zmianę̨ stanowi propozycja wprowadzenia obowiązku wnioskodawcy do dostawy produktów dostępnych w refundacji aptecznej, w równej ilości, do co najmniej 10 przedsiębiorców prowadzących hurtownię farmaceutyczną o pełnym profilu. Istotne jest, aby działalność prowadzona była na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, z największym udziałem obrotu z aptekami ogólnodostępnymi. Wykaz hurtowni ma zostać́ opracowany przez ministra zdrowia i opublikowany w BIP (na podstawie danych ze ZSMOPL). Jest to rozwiązanie generujące wiele ryzyk i mogące skutkować́ w wielu przypadkach koniecznością̨ zupełnego przemodelowania dotychczasowego modelu dystrybucji.

Przepisy regulujące ten obowiązek są̨ bardzo nieprecyzyjne, co wpływa na brak pewności, jak odpowiednio wykonać́ ustawowe wymagania. Te obawy pozostają̨ o tyle istotne, że projekt przewiduje dotkliwe i podwójne sankcje za naruszenie tych obowiązków.

Nocne dyżury aptek

W ostatnim roku, ze względu na trudną sytuację epidemiczną, wiele z samorządów próbowało samodzielnie uregulować przedmiotową kwestię. W konsekwencji już w ramach pierwszych projektów nowelizacji ustawy refundacyjnej przewidziano uregulowanie tej kwestii.

Obecna wersja dokumentu w pierwszej kolejności wprowadza definicje dyżurów, zgodnie z którą:

  • dyżur w dzień wolny od pracy to dyżur pełniony przez aptekę ogólnodostępną w dzień, o którym mowa w art. 1 lub 1a ust. 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1920) bez przerwy przez kolejne 4 godziny zegarowe, w przedziale czasowym pomiędzy godzinami 10.00 a 18.00;

  • dyżur w porze nocnej to dyżur pełniony przez aptekę ogólnodostępną bez przerwy przez kolejne 2 godziny zegarowe pomiędzy godzinami 00 a 23.00.

Jest to konsekwencja nowego brzmienia art. 94 Prawa farmaceutycznego, który dotychczas dość skrótowo regulował godziny pracy aptek ogólnodostępnych. Co istotne, również jego obecne brzmienie przewiduje, że rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Nie zawierał on jednak bezpośredniego obowiązku aptek do prowadzenia takich dyżurów.

Proponowana zmiana nadaje zarządowi powiatu dodatkowe uprawnienie, zgodnie z którym zarząd powiatu w przypadku braku realizacji przez apteki świadczeń w porze nocnej i dni wolne od pracy wyznaczy, w drodze uchwały, jedną lub więcej aptek ogólnodostępnych do pełnienia dyżurów w porze nocnej lub dyżurów w dni wolne od pracy.

Do pełnienia dyżurów w ww. porach będą mogły zgłosić się również same apteki. Ustawa przewiduje jednak wykluczenia – ,,apteką dyżurną” nie będzie mogła zostać apteka prowadzona przez podmiot, wobec którego toczy się postępowanie administracyjne czy kontrolne, oraz podmiot, wobec którego wydano decyzję o cofnięciu zezwolenia czy ostateczną decyzję w przedmiocie nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień. W przypadku braku zgłoszeń – wyboru dokona zarząd powiatu.

Uchwała o wyznaczeniu apteki oraz godzin pełnienia przez nią dyżurów ma być wydawana na okres jednego roku kalendarzowego i określać dni oraz godziny pełnienia dyżurów w porze nocnej lub dyżurów w dni wolne od pracy apteki lub aptek ogólnodostępnych prowadzonych przez określonego przedsiębiorcę.

Najnowsza wersja projektu zakłada, że pełnienie dyżurów na podstawie powyższej uchwały podlega finansowaniu ze środków NFZ w przypadku apteki, która zgłosiła się samodzielnie do pełnienia dyżurów lub w przypadku braku zgłoszeń została wyznaczona przez zarząd powiatu. Dyżury aptek mogą podlegać finansowaniu ze środków powiatu na zasadach ustalonych pomiędzy zarządem powiatu a podmiotem prowadzącym aptekę w pozostałych przypadkach.

Finansowanie dyżurów aptek ma postać wynagrodzenia ryczałtowego w kwocie stanowiącej równowartość 3,5% minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w przeliczeniu na 1 godzinę faktycznie przeprowadzonego dyżuru.

Autor: Marzena Pytlarz-Pietraszko radca prawny specjalizujący się w Prawie farmaceutycznym
Marzena Pytlarz-Pietraszko

Autor: Marzena Pytlarz-Pietraszko

Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Katowicach. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji oraz studiów podyplomowych „Prawa gospodarczego i handlowego" Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uczestniczka studiów podyplomowych „Prawa medycznego i bioetyki" organizowanych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Kierownik działu prawnego w Centrum Nowoczesnej Rehabilitacji i Opieki TriVita, właściciel PCC Legal.

Numer 55, maj 2024 r.

Numer 55, maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej